Barion Pixel
Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk. További információ Rendben!
Menü

Motor vezérlő elektronikák

2017. 08. 15. 13:09:44

Előző cikkünkban kitárgyaltuk az elektromos motor típusait, és átbeszéltük mi-mit jelent. Ebben a részben motorhoz szorosan kapcsolódó termékeket, a elektromotor vezérlőket vagy más néven fordulatszám szabályókat nézzük át.

A motoroknál már átbeszéltük, de vezérlő elektronikáknál is fontos, ugy hogy megismétlem magam. A legalapabb csoportosításuk a következő:

— kefés (angolul Brush vagy még szokták Brushed-nak nevezni, vagy simán csak DC motornak az angol direct current után, ami magyarul az egyen áramot jelenzi)

— kefe nélküli (angolul Brushless, röviditve és utalva az egyen áramra BLDC)

— harmadik nagyobb elektromos motor kategória az AC vagyis alternativ current, magyarul váltakozó áram, köznyelvben csak váltóáram.

Felsorás nem tartalmaz minden lehetséges típust. 

Továbbá lehet a motorokat, így a vezérlőket is csoportosítani a mágnesesség szerint: állandó mágnesű (kisebb motorok általában azok) vagy elektromosan gerjesztettek. Kefés motorok sensorless-ek magyarúl szenzor nélküliek, míg a kefe nélküli motorok lehetnek sensorless vagy szenzoros. Ebben az eseteben elektromotorok nagy százalékában Hall sensorról beszélhetünk, a komolyabb motorok esetén sinusz illetve cosinus szenzorok.

BLDC vezérlőkből altalában 3 típus létezik:

  1. Sensorless, azaz szenzor nélküli, vagyis nincs hall szenzor a motorban.
  2. 60 fokos HALL szenzoros
  3. 120 fokos HALL szenzoros, altalában a legtöbb kefe nélküli motor ilyen.

A hall jeladós motorok 3 vastag (3 fazis) és 5 vékony (3 halll jel, 5v és föld) vezetékkel rendelkeznek. Nyilván a Sensorless motorok csak 3 vasatag vezetékkel, hiszen ott nincsenek hall szenzorok.

DC vagyis kefés vezérlőkből nincsenek különboző típusok.

Mit jelent az univerzális vezérlő?

Kefe nélküli motorvezérlőknél szoktak úgynevezett univerzálsi vagy másnéven tanítható szabályzókat gyártani. Ennek előnye, hogy akár két feszültség tartományban is tud működni (24/36V vagy 36/48V), továbbá automatikusan felismeri, hogy 60 vagy 120 okos a hall jeladók szögeltolása. Ezekenél a motor fordulatszám szabályzó lektronikáknál szokott lenni egy “tanító” vezeték, melyett összedugva (rövidre zárva) tudja a vezérlő, hogy most “tanulnia” kell, azaz felismernie a motoro tulajdonságait.

Lehetnek extra funkciók a vezérlőkben. Ilyen lehet:

  • hátrament: kapcsolóval tudjuk állítnai a motor forgási irányát
  • tempomat: bekapcsolva az aktuális motor fordulat megtartja magától a vezérlő, és mint az autókban, nem kell gázt adnunk.
  • elektromos fék: másnéven regeneratív fékezés, azaz a fék energiát visszatőlti az akkumulátorba, így ezzel nővelhető a hatótáv
  • 3 sebességi fokozat: leggyorsabb fokozat lesz a “sima/alap” sebesség, a másik két fokozat csak lassítja a motor fordulatát annak ellenére, hogy teljes gázt húzunk.
  • fék: ezt a vezetéket rövidre zárva, — vagyis fékezve a mikorkapcsolós fékkarral — letiltja a motort. Nem tudunk egyszerre gázt adni és fékezni is. Nem engedi legéni a motort.
  • sebesség jeladó: minden fordulat esetén jelet ad ki, és az arre alkalmas kijelző ezt a jelet felhasználva jelzi ki a sebességünket
  • PAS: vagy más nével pedelec vagy pedal assist, lényegében egy ugyan olyan bemenet mint a gázkaré. Ide van lehetőség bekötni a nyomatékszenzort vagy a fordualt szenzort a bicikliknél.
  • gyújtáskapcsoló: erre a vezetékre kell feszültséget adni, hogy elinduljon a vezérlő, hehát ha közbeiktatunk egy kulcsos kapcsolat akkor máris kész a sluszkulcsunk.
  • féklámpa: egy kimenet, ami a féklámpát kapcsolja be, ha fékezünk
  • töltő csatlakozó: iylenkor a töltőt nem az akkumulátorra költjük rá direkt, hanem keresztűl van vezetve a motor vezérlő elektronikán (sok értelmét nem látjuk)
  • lopásgátló: ide lehet csatlakoztatni a risztót

Mit jelent a programozható vezrérlő?

Általában a komolyabb vezérlők mind ilyenek. A programozás során a számítógépre csatlakoztatva tudunk beállítani rengeteg dolgot. Majd ezekről egy másik bejegyzésben lesz szó…

De egy biztos, félni nem kell tőle, egyáltalán nem bonyolult.

Hogyan válasszunk vezérlő elektronikát a elektromos motorunkhoz?

  1. Nézzük meg, hogy a motorból hány vezeték jön ki!
    1. 2 vastag = DC (kefés, brush)
    2. 3 vastag = sensorless BLDC (kefe nélküli, brushless)
    3. 3 vastag + 5 vékony = szenzoros BLDC (kefe nélküli, brushless)
  2. Nézzük meg a motoron a feszültsége!
    Általában 24V, 36V, vagy 48V szokott lenni.
  3. Nézzük meg a teljesítményt vagy az áramot!

Ezek a pontokon végig haladva ki fog derülni, hogy kefés vagy kefe nélküli a motorünk, megkorra a feszültsége, illetve hogy mekkora a teljesítménye. Ezek alapján már könnyen találhat megfelelő vezérlőt a webshopunkban.

Ezek voltak az alap motor vezérlő elektronikák, tervezük egy cikket írni a komolyabbakról is, iylen a Kelly Controller is. Addig is remélem sikerült új információkat érhetően átadnom.

Következő blog bejegyzésünkben az akkumulátorokról lesz szó. Összehasonlítjuk a különböző típusokat ólom-savas, LiFePO4 és a li-ion-t.